Den didaktiska varför-frågan och ett möte mellan naturvetenskapernas didaktik och svenskämnets didaktik

Författare

  • Jenny Edvardsson Högskolan Kristianstad

DOI:

https://doi.org/10.3384/ecp202.4

Abstract



Referenser

Bronäs, A. & Runebou, N. (2010). Ämnesdidaktik − en undervisningskonst. Studentlitteratur.

Eilks, I., Sjöström, J. & Hofstein, A. (2017). Relevant chemistry education for sustainability. Daruna. 44. 18-29.

Malmgren, L. G. (1996). Svenskundervisning i grundskolan. 2:a uppl. Studentlitteratur.

Molloy, G. (2007). Skolämnet svenska: en kritisk ämnesdidaktik. Studentlitteratur.

Pettersson, T. (2021). Litteraturvetenskapen i framtiden. Från kanoncentrerad subaltern till litterärt medveten samhällsaktör. Tfl Tidskrift för litteraturvetenskap, 3-4, s. 246-265. https://doi.org/10.54797/tfl.v51i34.1675

Reimers, E. (2014). Pågående tillblivelse av ämnet pedagogiskt arbete – reflektioner utifrån en forskarutbildningskurs. I M. Vinterek & A. Arnqvist (Red.), Pedagogiskt arbete. Enhet och mångfald (s. 188–208). Högskolan i Dalarna.

Roberts, D. A. (2007). Scientifc literacy/science literacy. I S. K. Abell & N. G. Lederman

(Red.), Handbook of research on science education (Red), (s. 729–780). Lawrence Erlbaum Associates.

Roberts, D. A. (2011). Competing Visions of Scientific Literacy: The Influence of a Science Curriculum Policy Image. I C. Linder C., Östman, L. Roberts, D. A., Wickman, P-O., Ericksen, G. & MacKinnon, A. (Red), Exploring the Landscape of Scientific Literacy (s. 11-27). Routledge.

Sjöström, J. & Eilks, I. (2018). Reconsidering Different Visions of Scientific Literacy and Science Education Based on the Concept of Bildung. I Y. A. Dori (Red) Cognition, Metacognition, and Culture in STEM Education, Innovations in Science Education and Technology 24. https://doi.org/10.1007/978-3-319-66659-4_16.

van Leeuwen, T. (2008). Discourse and Practice. New Tools for Critical Discourse Analysis. Oxford University Press.

Vinterek, M. (2004). Pedagogiskt arbete: Ett forskningsområde börjar anta en tydlig profil. Tidskrift för Lärarutbildning och Forskning, 11, 73–90.

Wickman, P-O, Hamza, K. & Lundegård, I. (2018). Didaktik och didaktiska modeller för undervisning i naturvetenskapliga ämnen. Nordina Nordic Studies in Science Education, 14(3), 239-249.

Downloads

Publicerad

2025-08-15